Dzieje starożytne narodu
litewskiego. T. 1-9 (w 9 wol.). Wilno 1835-1841. Nakładem i drukiem A.
Marcinkowskiego, s. XV, 482, tabl. ryc.
9 (litografie); [4], VI, 576, [3], mapy
3 (litografie); [8], VII, 608, tabl.
ryc. 2 (litografie), tabl. genealogicznych 2; XIV, [2], 628, 84, tabl. ryc. 2 (litografie), tabl.
genealogicznych 2; [2], X, 623, 51, tabl.
ryc. 4 (litografie, w tym 1 plan rozkł.); s. [12], 566, 50, tabl. ryc. 4 (litografie, w tym 1 plan
rozkł.); VII, [3], 236, 169, tabl.
ryc. 3 (litografie, w tym 1 plan rozkł.); VII, [5], 492, 48, tabl. ryc. 3 (litografie); VIII, 492,
30, [2], tabl. ryc. 2 (litografie),
22 cm, jednolite opr. z epoki, płsk.
Z księgozbioru Stanisława Filiberta Fleury (pieczątki, podpisy). Monumentalna historia Litwy i dzieło życia Teodora Narbutta (1784-1864), historyka amatora, badacza i popularyzatora przeszłości Litwy, bibliofila, kolekcjonera, tłumacza, folklorysty, działacza społecznego, inżyniera i wojskowego. Obejmuje dzieje od czasów najdawniejszych do śmierci Zygmunta Augusta. W t. 1 omówiono mitologię i wierzenia litewskie, odtwarzając je w oparciu o system grecko-rzymski. W dalszych częściach autor koncentrował się przede wszystkim na wydarzeniach politycznych, niewiele miejsca poświęcając stosunkom społecznym i gospodarczym. W dodatkach znalazły się m.in. edycje źródłowe i omówienia ciekawostek, stanowiących dygresje do głównego wywodu (np. „O brodach krzyżackich”). Wizja historii Litwy Narbutta wyrastała z głębokiego zainteresowania kulturą tych ziem i jego poszukiwań folklorystycznych. Opierała się na przyjętym a priori założeniu odrębności państwowej i kulturowej, których przejawy niejednokrotnie podkreślał. Oferowane dzieło wywarło ogromny wpływ na kształtowanie się litewskiej świadomości i kultury w XIX w., stając się ważnym źródłem historycznym. Na litografowanych ilustracjach znalazły się m.in. portrety wielkich książąt litewskich, a także mapy i plany bitew (w tym bitwy pod Grunwaldem) . Efektowna oprawa z epoki: brązowe półskórki, grzbiety płaskie z tłoczonym tytułem, numeracją tomu oraz ozdobnikami z motywami roślinnymi, na licach zielony pap. marm. Pieczątki i podpisy Stanisława Filiberta Fleury (1858-1915), artysty fotografika, malarza, wsławionego dokumentalisty Wilna i jego życia codziennego, a także zabytków i architektury, którą się pasjonował, kolekcjonera sztuki i bibliofila. Przebarwienia k., drobne naddarcia i zagniecenia rozkł. tabl. Stan ogólny bardzo dobry. Bardzo rzadkie. Efektowny komplet.
Nylig sett
Logg deg inn for å se en liste over objekter
Favorittobjekter
Logg deg inn for å se en liste over objekter